Blog

Manewrowanie jachtem na silniku - cz. 6 cumowanie rufą do nabrzeża z użyciem mooringu

Manewrowanie jachtem na silniku - cz. 6 cumowanie rufą do nabrzeża z użyciem mooringu

Postanowiłem podzielić artykuł na dwie części, gdyż wyszło bardzo dużo tekstu. W tej części opiszę dojście do nabrzeża z wykorzystaniem mooringu, w następnym z użyciem kotwicy i opiszę różne sposoby kotwiczenia.


Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem na silniku cz.5. Rufą do nabrzeża - odejście

Manewrowanie jachtem na silniku cz.5. Rufą do nabrzeża - odejście

Dzisiaj pierwszy z kolejnej serii odcinków o manewrowaniu jachtem będzie poświecony popularnemu sposobowi cumowania jachtu - rufą (bądź dziobem) do nabrzeża.

Sposób popularny, gdyż pozwala ustawić sporo jachtów przy nabrzeżu. Zakładając, że cumujemy rufą do nabrzeża, rufę nam mają trzymać przy kei pzynajmniej dwie cumy (na katamaranach stosuję po dwie cumy na każdy kadłub, jacht stoi stabilniej), dziób natomiast może być trzymany przez naszą kotwicę (wyrzuconą odpowiednio daleko), mooring, czyli linę zaczepioną do czegoś ciężkiego na dnie (taka kotwica, tylko nie nasza - czeka na nas na miejscu cumowania i nie zabieramy jej ze sobą), albo bojkę (w pemnym sensie odmiana mooringu).

Dzisiaj pierwszy z kolejnej serii odcinków o manewrowaniu jachtem będzie poświecony popularnemu sposobowi cumowania jachtu - rufą (bądź dziobem) do nabrzeża.

Sposób popularny, gdyż pozwala ustawić sporo jachtów przy nabrzeżu. Zakładając, że cumujemy rufą do nabrzeża, rufę nam mają trzymać przy kei pzynajmniej dwie cumy (na katamaranach stosuję po dwie cumy na każdy kadłub, jacht stoi stabilniej), dziób natomiast może być trzymany przez naszą kotwicę (wyrzuconą odpowiednio daleko), mooring, czyli linę zaczepioną do czegoś ciężkiego na dnie (taka kotwica, tylko nie nasza - czeka na nas na miejscu cumowania i nie zabieramy jej ze sobą), albo bojkę (w pemnym sensie odmiana mooringu).


Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem na silniku cz.4. Dojście burtą do nabrzeża

Manewrowanie jachtem na silniku cz.4. Dojście burtą do nabrzeżaKilka metod na dojście burtą do nabrzeża. Z użyciem szpringu, cum i efektu śruby.
Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem na silniku. cz.3B Burtą do nabrzeża - odejście - cumy

Manewrowanie jachtem na silniku. cz.3B Burtą do nabrzeża - odejście - cumy

Podzieliłem artykuł na dwie części, żeby nie był za długi. W poprzedniej części opisywałem odejście z użyciem szpringów, ale przecież jacht ma jeszcze cumy, których też można użyć do manewru odejścia. Jeden z manewrów będzie częściej wykorzystywany na śródlądziu, ze względu na to, że najlepiej wychodzi na jachcie z silnikiem przyczepnym. No ale przecież w Polsce nie samym morzem żeglarze żyją.


Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem żaglowym. Cz. 3 - Burtą do nabrzeża. Odejście - szpringi.

Bardzo lubię cumować burtą do nabrzeża (zwane po angielsku alongside), gdyż do wychodzenia z jachtu nie muszę używać trapu. Często relingi jachtów mają "bramkę", którą możemy odpiąć i nie musimy się gimnastykować z przechodzeniem przez reling.


Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem na silniku cz.2 - zacieśniona cyrkulacja

Manewrowanie jachtem na silniku cz.2 - zacieśniona cyrkulacjaNajlepiej uruchomić ster strumieniowy i jacht kręci się w miejscu. Jak mam ster strumieniowy to każdy manewr wyjdzie. Słyszeliście takie teksty? Ja tak.

Oczywiście zawsze lepiej mieć ster strumieniowy niż go nie mieć. Na niektórych jachtach (przeważnie prywatnych, w czarterowych jeszcze nie spotkałem, montowane są dwa). Ale mam wrażenie, że pierwsze stery struminiowe wprowadzone na jachtach czarterowych, służyły do... zwiększenia sprzedaży czarterów :) Gdyż, co chyba naturalne, każdy z nas chciał mieć jacht ze sterem strumieniowym, bo łatwiej. Na niektórych jachtach, armatorzy montowali stery strumieniowe tak małej mocy, że żartowałem, że mają one jedną funkcję - po uruchomieniu są uruchomione. I tyle. Do sterów strumieniowych jeszcze wrócimy, bo często je używam w manewrach nie tylko do polepszenia skrętu jednostki, ale również do wyhamowania momentu obrotowego, zwłaszcza przy ciasnych i dynamicznych manewrach.
Przeczytaj więcej
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel