Łączność morska w praktyce. Łączność rutynowa, czyli najczęstsze rozmowy na radyjku.
Łączność rutynowa
Jest to najczęściej wykorzystywany sposób łączności na morzu. Do tego rodzaju łączności zaliczamy rozmowy pomiędzy jachtami (pamiętajmy o tym, że VHF nie służy do plotkowania czy prowadzenia dyskusji; wymieniamy na nim konkretne informacje, a na plotki to możemy się w porcie umówić), zgłoszenia wejścia do portu, rozmowy ze strażą graniczną itp.
Damy przykład rozmowy bez użycia DSC.
Zaczynamy od kanału 16-go. Wywołujemy się podając najpierw identyfikację (Nawa jachtu lub Call Sign - znak wywoławczy) tego kogo wołamy, następnie przedstawiamy się swoją identyfikacją.
IDENTYFIKACJA WYWOŁYWANEGO *1
THIS IS (lub po polsku TU)
IDENTYFIKACJA NASZA *2
OVER (lub po polsku ODBIÓR)
W odpowiedzi powinniśmy otrzymać podobny komunikat, tylko zamienione będą miejscami identyfikacje. Identyfikacje rozmówcy podaje się jako pierwszą. Następnie proponujemy kanał, potwierdzamy, przechodzimy na niego, jeszcze raz się wywołujemy i rozmawiamy.
OVER, OUT, BEZ ODBIORU...
Słowo OVER lub polskie ODBIÓR podajemy na koniec wypowiedzi, wtedy oczekujemy odpowiedzi od drugiej stacji.
Słowo OUT lub polski zwrot BEZ ODBIORU podajemy na zakończenie całej korespondencji. Oznacza to samo co w rozmowie telefonicznej zwykłe CZEŚĆ. Nie spodziewamy się wtedy odpowiedzi.
Można też spotkać się ze zwrotem OVER AND OUT, formalnie jest on niepoprawny, ale przez wielu używany i każdy rozsądny zrozumie, że chodzi o koniec korespondencji.
W praktyce, zwłaszcza przy rozmowie dwóch dobrze znających się żeglarzy pomija się over-y, ponieważ po puszczeniu przycisku nadawania przez rozmówcę pojawia się charakterystyczny krótki trzask. A zamiast out-u możemy usłyszeć zwykłe "Do usłyszenia" czy "Cześć, wracam na 16-tkę". Do egzaminu i przy rozmowie z obcymi osobami stosujmy się jednak do formalnych regulaminów.
Komunikację rutynową możemy wykorzystać np. do sprawdzenia jakości łączności. Zadamy wtedy pytanie:
- Jak mnie słychać? - How do You read me? (dosłownie: jak mnie odczytujesz)
albo mniej formalnie:
- Radio check please. (dosłownie: proszę o sprawdzenie radia)
Odpowiadamy wtedy:
- Słyszę Cię doskonale/dobrze/słabo/źle.
- I read You exelent/good/fair/poor/bad.
Jeśli wywołujemy kogoś bez DSC, klasycznie na kanale 16, a on nie odpowiada, to kolejne wywołanie robimy po 2 minutach, a każde kolejne po 3.
DSC
Jak wygląda łączność rutynowa z użyciem DSC? Oczywiście, żeby możliwe było wywołanie kogoś za pomocą DSC, musimy znać jego numer MMSI (wyjątkiem są wywołania DSC do wszystkich statków, ale nie da się ich zrobić w priorytecie łączności rutynowej). W zasadzie DSC zastępuje nam wywołanie na kanale 16-tym. Wywołujemy się cyfrowo i rozmawiamy potem na kanale roboczym.
Zobacz poniższe przykłady:
Wywołanie innego statku za pomocą DSC
Odbiór wywołania DSC
Jak to wygląda na obu stacjach?
Jeśli wywołujemy kogoś za pomocą DSC, a on nie odpowiada, to kolejne wywołanie robimy po 5 minutach, a każde kolejne po 15-tu.
I zobaczmy wywołanie z pierwszego przykładu bez DSC z wykorzystaniem DSC:
Zachęcam do korzystania z DSC, jeśli mamy ochotę porozmawiać z kimś z drugiego jachtu. Przede wszystkim nie blokujemy 16-tki, jeśli tylko nasz rozmówca jest w zasięgu to nie ma opcji, żeby przeoczył wywołanie :). Same zalety. Bardzo wygodna w użytkowaniu rzecz.
Pozdrawiam i do zobaczenia na wodzie!
Piotr Lewandowski
Piotr Lewandowski jest kapitanem jachtowym i motorowodnym, instruktorem żeglarstwa PZŻ, ISSA, RYA oraz motorowodnym PZMWiNW i ISSA. Jest autorem wielu podręczników do nauki żeglarstwa i motorowodniactwa.
Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia żeglarskie i motorowodne oraz pracuje jako kapitan na jachtach na całym Świecie.