Blog

Manewrowanie jachtem na silniku cz.4. Dojście burtą do nabrzeża

Manewrowanie jachtem na silniku cz.4. Dojście burtą do nabrzeżaKilka metod na dojście burtą do nabrzeża. Z użyciem szpringu, cum i efektu śruby.
Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem na silniku. cz.3B Burtą do nabrzeża - odejście - cumy

Manewrowanie jachtem na silniku. cz.3B Burtą do nabrzeża - odejście - cumy

Podzieliłem artykuł na dwie części, żeby nie był za długi. W poprzedniej części opisywałem odejście z użyciem szpringów, ale przecież jacht ma jeszcze cumy, których też można użyć do manewru odejścia. Jeden z manewrów będzie częściej wykorzystywany na śródlądziu, ze względu na to, że najlepiej wychodzi na jachcie z silnikiem przyczepnym. No ale przecież w Polsce nie samym morzem żeglarze żyją.


Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem żaglowym. Cz. 3 - Burtą do nabrzeża. Odejście - szpringi.

Bardzo lubię cumować burtą do nabrzeża (zwane po angielsku alongside), gdyż do wychodzenia z jachtu nie muszę używać trapu. Często relingi jachtów mają "bramkę", którą możemy odpiąć i nie musimy się gimnastykować z przechodzeniem przez reling.


Przeczytaj więcej

Manewrowanie jachtem na silniku cz.2 - zacieśniona cyrkulacja

Manewrowanie jachtem na silniku cz.2 - zacieśniona cyrkulacjaNajlepiej uruchomić ster strumieniowy i jacht kręci się w miejscu. Jak mam ster strumieniowy to każdy manewr wyjdzie. Słyszeliście takie teksty? Ja tak.

Oczywiście zawsze lepiej mieć ster strumieniowy niż go nie mieć. Na niektórych jachtach (przeważnie prywatnych, w czarterowych jeszcze nie spotkałem, montowane są dwa). Ale mam wrażenie, że pierwsze stery struminiowe wprowadzone na jachtach czarterowych, służyły do... zwiększenia sprzedaży czarterów :) Gdyż, co chyba naturalne, każdy z nas chciał mieć jacht ze sterem strumieniowym, bo łatwiej. Na niektórych jachtach, armatorzy montowali stery strumieniowe tak małej mocy, że żartowałem, że mają one jedną funkcję - po uruchomieniu są uruchomione. I tyle. Do sterów strumieniowych jeszcze wrócimy, bo często je używam w manewrach nie tylko do polepszenia skrętu jednostki, ale również do wyhamowania momentu obrotowego, zwłaszcza przy ciasnych i dynamicznych manewrach.
Przeczytaj więcej

Manwerowanie jachtem żaglowym na silniku cz.1

Manwerowanie jachtem żaglowym na silniku cz.1Część 1. Podstawy

Kiedy byłem na swoim pierwszym kursie żeglarskim, to instruktor powtarzał, że jak człowiek potrafić będzie manewrować na żaglach, to na silniku sobie poradzi i... nie było podczas szkolenia żadnych zajęć z manewrowania jachtem na silniku :)

To powiedzenie może i sprawdzi się w przypadku małych jachtów żaglowych z silnikiem przyczepnym, a na pewno nie sprawdzi się w przypadku sporych jachtów z silnikiem stacjonarnym. Niby wielu mówi, że manewrowanie na silniku to banalna sprawa, no bo nie jest to nic skomplikowanego, ale wystarczy czasami popatrzeć co się dzieje w portach.
Przeczytaj więcej

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce. Więcej informacji na temat warunków i prywatności można znaleźć także na stronie Prywatność i warunki Google.

Zamknij
pixel