Blog
Łączność morska w praktyce. Cz. 2 - savoir vivre radiooperatora
Sezon żeglarski, a w zasadzie jego szczyt, bo cały czas uważam, że sezon żeglarski się nie kończy, zbliża się wielkimi krokami. Za chwilkę tzw. majówka, czyli najpopularniejszy chyba weekend w żeglarstwie. Ja wybieram się na szkolenie w Chorwacji no i się niestety pewnie nasłucham na radiu różnych "ciekawostek".
Przeczytaj więcej
Radiooperator na pokładzie, czyli łączność morska w praktyce. Część 1.
Częsta zmiana decyzji podobno świadczy o ciągłości dowodzenia. Miałem rozpocząć serię artykułów o nawigacji, zacząłem je pisać, ale brakuje mi zdjęć ilustrujących pewne przykłady. Już za 3 tygodnie wychodzę w morze, więc porobię brakujące zdjęcia, a teraz chciałbym zaprosić do lektury cyklu artykułów o łączności morskiej.
Przeczytaj więcej
Ster strumieniowy, zbawca sternika?
Wiele razy słyszałem od żeglarzy stwierdzenie, że jeśli jacht wyposażony jest w ster strumieniowy, to każdy poradzi sobie z manewrami. Pozwolę sobie się nie zgodzić z taką tezą. Oczywiście ster strumieniowy bardzo ułatwia wykonywanie manewrów, ale nie jest to urządzenie, które za nas zacumuje.
Przeczytaj więcej
Dojście do bojki na różne sposoby
Bojki są bardzo popularnym sposobem cumowania na całym Świecie. Można powiedzieć, że z technicznego punktu widzenia, bojka to taka kotwica, tylko nie wozimy jej ze sobą, a czeka na nas na zatoce. Dzisiaj kilka słów na temat manewrów przy bojce.
Przeczytaj więcej
Kotwiczenie i cumowanie rufą z użyciem kotwicy
Kotwica to bardzo przydatne urządzenie na jachcie. Co prawda na początku swojej kariery jako kapitan jachtowy, niechętnie stawałem na kotwicy, wolałem w porcie bo pewniej. Ale pływając po różnych akwenach, gdzie bez postoju na kotwicy ani rusz, bo portów jak na lekarstwo (Karaiby, Seszele) szybko polubiłem to urządzenie. Porządnie rzucona kotwica dobrze trzyma i zapewnia bezpieczny postój jachtu.
Przeczytaj więcej
Manewrowanie jachtem na silniku - cz. 6 cumowanie rufą do nabrzeża z użyciem mooringu
Postanowiłem podzielić artykuł na dwie części, gdyż wyszło bardzo dużo tekstu. W tej części opiszę dojście do nabrzeża z wykorzystaniem mooringu, w następnym z użyciem kotwicy i opiszę różne sposoby kotwiczenia.
Przeczytaj więcej