Blog
Manewrowanie jachtem na silniku cz.5. Rufą do nabrzeża - odejście
Dzisiaj pierwszy z kolejnej serii odcinków o manewrowaniu jachtem będzie poświecony popularnemu sposobowi cumowania jachtu - rufą (bądź dziobem) do nabrzeża.
Sposób popularny, gdyż pozwala ustawić sporo jachtów przy nabrzeżu. Zakładając, że cumujemy rufą do nabrzeża, rufę nam mają trzymać przy kei pzynajmniej dwie cumy (na katamaranach stosuję po dwie cumy na każdy kadłub, jacht stoi stabilniej), dziób natomiast może być trzymany przez naszą kotwicę (wyrzuconą odpowiednio daleko), mooring, czyli linę zaczepioną do czegoś ciężkiego na dnie (taka kotwica, tylko nie nasza - czeka na nas na miejscu cumowania i nie zabieramy jej ze sobą), albo bojkę (w pemnym sensie odmiana mooringu).
Dzisiaj pierwszy z kolejnej serii odcinków o manewrowaniu jachtem będzie poświecony popularnemu sposobowi cumowania jachtu - rufą (bądź dziobem) do nabrzeża.
Sposób popularny, gdyż pozwala ustawić sporo jachtów przy nabrzeżu. Zakładając, że cumujemy rufą do nabrzeża, rufę nam mają trzymać przy kei pzynajmniej dwie cumy (na katamaranach stosuję po dwie cumy na każdy kadłub, jacht stoi stabilniej), dziób natomiast może być trzymany przez naszą kotwicę (wyrzuconą odpowiednio daleko), mooring, czyli linę zaczepioną do czegoś ciężkiego na dnie (taka kotwica, tylko nie nasza - czeka na nas na miejscu cumowania i nie zabieramy jej ze sobą), albo bojkę (w pemnym sensie odmiana mooringu).
Przeczytaj więcej
Manewrowanie jachtem na silniku. cz.3B Burtą do nabrzeża - odejście - cumy
Podzieliłem artykuł na dwie części, żeby nie był za długi. W poprzedniej części opisywałem odejście z użyciem szpringów, ale przecież jacht ma jeszcze cumy, których też można użyć do manewru odejścia. Jeden z manewrów będzie częściej wykorzystywany na śródlądziu, ze względu na to, że najlepiej wychodzi na jachcie z silnikiem przyczepnym. No ale przecież w Polsce nie samym morzem żeglarze żyją.
Przeczytaj więcej
Manewrowanie jachtem żaglowym. Cz. 3 - Burtą do nabrzeża. Odejście - szpringi.
Bardzo lubię cumować burtą do nabrzeża (zwane po angielsku alongside), gdyż do wychodzenia z jachtu nie muszę używać trapu. Często relingi jachtów mają "bramkę", którą możemy odpiąć i nie musimy się gimnastykować z przechodzeniem przez reling.
Przeczytaj więcej
Manewrowanie jachtem na silniku cz.2 - zacieśniona cyrkulacja
Oczywiście zawsze lepiej mieć ster strumieniowy niż go nie mieć. Na niektórych jachtach (przeważnie prywatnych, w czarterowych jeszcze nie spotkałem, montowane są dwa). Ale mam wrażenie, że pierwsze stery struminiowe wprowadzone na jachtach czarterowych, służyły do... zwiększenia sprzedaży czarterów :) Gdyż, co chyba naturalne, każdy z nas chciał mieć jacht ze sterem strumieniowym, bo łatwiej. Na niektórych jachtach, armatorzy montowali stery strumieniowe tak małej mocy, że żartowałem, że mają one jedną funkcję - po uruchomieniu są uruchomione. I tyle. Do sterów strumieniowych jeszcze wrócimy, bo często je używam w manewrach nie tylko do polepszenia skrętu jednostki, ale również do wyhamowania momentu obrotowego, zwłaszcza przy ciasnych i dynamicznych manewrach.
Przeczytaj więcej
Manwerowanie jachtem żaglowym na silniku cz.1
Kiedy byłem na swoim pierwszym kursie żeglarskim, to instruktor powtarzał, że jak człowiek potrafić będzie manewrować na żaglach, to na silniku sobie poradzi i... nie było podczas szkolenia żadnych zajęć z manewrowania jachtem na silniku :)
To powiedzenie może i sprawdzi się w przypadku małych jachtów żaglowych z silnikiem przyczepnym, a na pewno nie sprawdzi się w przypadku sporych jachtów z silnikiem stacjonarnym. Niby wielu mówi, że manewrowanie na silniku to banalna sprawa, no bo nie jest to nic skomplikowanego, ale wystarczy czasami popatrzeć co się dzieje w portach.
Przeczytaj więcej